Дневник разработчиков Stellaris №249 — Новые друзья
"И снова здравствуйте!
В предыдущем дневнике мы познакомились с государствами специалистов, подробно остановились на проспектории и показали несколько владений.
На этой неделе мы встретимся с тремя анклавами из дополнения Overlord и познакомимся с одним из них, поближе рассмотрим бастион и закончим всё несколькими владениями и происхождением государства Nivarias.
Как обычно, числа, текст и всё прочее далеко от финальной версии и может поменяться.
Находчивые утилизаторы
Утилизаторы — это дружелюбная группа миролюбивых мусорщиков и механиков. Эти умельцы обожают разбирать старые корабли, переделывать и находить им новый дом.
Однажды они уже погорели на своей доброжелательности и поначалу будут вести себя осторожно, предлагая лишь несколько услуг — разбор старых ненужных флотилий или продажу подержанных кораблей.
Если вы заслужите их доверие, возможностей станет намного больше.
Утилизаторы готовы на многое ради своих надёжных клиентов и предложат всё, от помощи в инженерных исследованиях до утилизации обломков, оставшихся после сражений.
Загадочные Идущие-сквозь-Покров
Идущие-сквозь-Покров — это анклав-монастырь, изучающий глубинные секреты Покрова в попытках познать непостижимое. Их истинную природу и цели сложно понять.
Не хочу слишком вдаваться в подробности насчёт этого сюжетного анклава, но их пророчества и видения опираются на систему инцидентов, описанную в дневнике №245.
Они готовы учить другие народы путям Покрова...
...и одинаково охотно будут всматриваться как в ваше возможное будущее, так и в Покров в поисках знаний о других государствах.
Самые смелые могут обратиться к знанию о перемещении сквозь сам Покров и попросить о создании необычной червоточины между одной из ваших систем и системой с анклавом.
Одно из происхождений, «Учителя Покрова», тесно связано с этим анклавом, но это уже совсем другая история.
Наёмные наёмники
В отличие от остальных анклавов, анклав наёмников не болтается сам по себе в глубинах космоса. Эти анклавы могут создавать обычные государства, кроме поборников чистоты.
Существует длинный список требований для подобного выделения флотилии. Её размер должен быть не меньше 50, требуется адмирал, она должна находиться в контролируемой вами системе без анклавов и с подходящим местом для строительства станции.
Бонус за стремление «Владыки войны» тоже увеличивает количество возможных анклавов на единицу, увеличивает дипломатический вес от силы флота и скорость получения дивидендов от анклавов наёмников.
Свежесозданный анклав наёмников предлагает несколько возможностей желающим приобрести его услуги. Государство, контролирующее систему с главной базой анклава, считается его покровителем и имеет доступ к дополнительным взаимодействиям. Если дела идут особенно удачно, покровитель получает дивиденды от анклава.
Любое государство, установившее контакт с анклавом наёмников, может арендовать флотилию на 10 лет, если сможет себе это позволить. Стоимость зависит от отношения анклава и того, являетесь ли вы его покровителем.
Со временем наёмники будут изучать технологии, усиливать флотилии и строить новые, но покровитель может обратиться к ним и протянуть конечность помощи.
При хороших отношениях с наёмниками покровитель может попросить их разорвать действующий договор. Но в таком случае клиенту полагается компенсация, да и наёмники будут не в восторге. В их бизнесе репутация превыше всего.
Естественно, анклавы наёмников убедили Галактическое сообщество установить правила ведения дел.
В дополнении Overlord появится новая категория резолюций, «Приватизация обороны».
Эти линейка резолюций подталкивает государства Галактического сообщества доверить войны профессионалам. Она позволяет создавать больше анклавов наёмников, увеличивает выплаты дивидендов и сильно ограничивает размер обычных флотилий.
Это не все новости о ГС, но о других резолюциях мы поговорим когда-нибудь потом.
Бастион
Всегда на страже против врагов своего сюзерена стоит бастион, второй вид специалистов в Overlord.
Tebbran Citizen Regime служит нашей славной республике в качестве бастиона.
Благодаря мощным преимуществам в вопросах обороны бастион становится естественным щитом против врагов сюзерена, но нуждается в субсидиях от него для получения базовых ресурсов.
Наличие советника из бастиона улучшит стоимость и время улучшения космических баз.
Бонус «Стража бастиона» — это ещё один из эффектов сети гиперретрансляторов, так что мы пока не будем рассказывать, что он даёт.
Сражаться в системах бастиона очень выгодно...
...и, как в случае с проспекторием, бастиону тоже доступны некоторые технологии, на этот раз наиболее полезные в обороне.
И сюзерен может приобрести их с помощью торговли.
На 3-м уровне бастион может создавать улучшенный вариант строительного корабля, который ремонтирует дружественные корабли в системе и чуть прочнее обычных строительных кораблей.
А ещё им удалось обратить усилители щитов с первого уровня против врагов. С завершением дерева традиций «Упорство» этот эффект усиливается.
Если у вас нет дополнения Apocalypse, не волнуйтесь — «Упорство» также будет открываться дополнением Overlord.
Владения, часть третья
На этой неделе владения включают торговый центр, который заставляет подданного покупать ТМС у сюзерена, предоставляя блага в обмен на энергокредиты.
Есть также другие владения, которые облагают налогом промышленность подданного, например министерство производства и министерство энергетики.
Делающие упор на строительство сюзерены могут помочь с застройкой мира благодаря орбитальному сборочному комплексу и небольшой флотилии строительных кораблей.
Реаниматоры могут поднять мертвецов на защиту планеты своего подданного...
...а мегакорпорации с постоянной занятостью могут удостовериться, что никто не валяется без дела, когда вместо этого может работать.
И последнее на сегодня: мегакорпорации с моделью «Торговые привилегии» могут осуществлять прямое управление и микроконтроль на планете своего подданного, на которой открыт филиал, к большому огорчению местных рабочих.
Привлекательность принципа в этом владении изменится на любой фанатичный принцип, который есть у сюзерена (не фанатичные сюзерены не так строго подходят к распространению своих доктрин во время командных тренингов).
Напомню, что всё на изображениях может измениться и подвергнуться балансировке (стоимость и содержание некоторых владений уже изменились с тех пор, как делались скриншоты).
Имперский феод
С происхождением «Имперский феод» ваши первые шаги в космосе были недолгими. Вы почти сразу оказались в подчинении вместе с рядом других государств и можете начать игру в качестве государства-специалиста по своему усмотрению с несколькими подарками от сюзерена.
Удастся ли вам вернуть свободу?
Если несколько игроков выберут это происхождение, они все начнут слугами одного продвинутого государства под управлением ИИ.
Следующая неделя
На следующей неделе мы рассмотрим новые структуры, схоларий, владения специалистов, вернёмся к Галактическому сообществу и раскроем ещё одно происхождение."
Подробнее
< ' ‘V.
Incoming Transmission \ *, * * . \m K ■* League of Scrappers Hello, hello! On behalf of the league of Scrappers, I welcome you fo our salvage yard. Hulls, drives, blueprints, fittings: we stock it all. I'm not even joking • you'd be amazed what people leave Inside their old ships. Just recently I laid my hands on an entire galley unit, cast in gold. Wild. Anyway, how can we facilitate your salvage and reclamation needs?
IT&oTft :oming Transmission Principal Engineer Mak /Dir Sotwotrumatto Conglomerated Potterers Hello again! Busy lime*, these -1 trust your empire's alfalrs are running smoothly? I dare say we re all abuzz here, as usual Idle hands make fast work of outdated colony ships... What reclaimed vessels do you have? Tell u* about Salvage Works buildings. Can you aid us with construction efforts? We d like you fo salvage some debris. Can you help us with engineering research? Goodbye.
Incoming Transmission Shroud-Touched Coven Ah! A visitor. Welcome. We are the Shroud-Touched Coven. Within this void-borne hull, our coven communes with forces incomprehensible to most mortal minds. We contemplate the secrets that lie hidden in dreams, reservoirs of untapped potential, the unseen gears driving whole civilizations... The Shroud reveals much to those who would listen. At this moment, I listen to you. What brings you to us? Do you yet know? How should we respond? What Is to be our fate? Would you be able and willing to send us a teacher from your order? Can you give us insight on another empire? Tell us about travel via the Shroud. Goodbye.
Shroudwalker Teacher Amenities: +5% rraform <Q> Unity from * Jobs: +10% <0» Unity from / Telepaths: +3 matures An adept of the Shroud-Touched Coven is on planet, instructing in the ways of the Shroud. c3 ^ xu
Finisher Effects: The Shroud-Touched Coven will return with an update on what they have gleaned from the Shroud.
Incoming Transmission Shroud-Touched Coven Ihe galaxy is dark, and full of dangers. To Illumine the path of wayward pilgrims we offer the Shroud Beacon. Once Installed on one of your starbases, its light pierces all; even that thin veil some call reality. The Tunnel it spawns offers a bypass through the Shroud, and a means for corporeal vessels to traverse vast distances through space and time. Choose the location of your Beacon carefully - once established, a Shroud Tunnel cannot be moved, and no secondary Beacon can call another forth. You would do well to heed these words: a Shroud Tunnel is no ordinary road, and not even we can foretell all the consequences of such a Journey.
*9 Hissnak’s Armada Corvette <> X ~ 100% .-W 100% ® 100% £500 ф 50/160(50) -» 16.6K Ш A r-- Shirip 0 fl '“N © Home Base <>U<> RunTF Station No orders %%. £&% Л 50/50 III Corvette Yru Citizen Republic Thaloth the Justiciar $ Gimalbon-class Corvette Yru Citizen Republic Suulnarthe Stalwart $ Gimalbon-class Corvette Yru Citizen Republic Polonarthe Insidious $ Gimalbon-class Corvette Yru Citizen Republic Khamba the Merciless $ Gimalbon-class Corvette Yru Citizen Republic Hoftaht the Avenger $ Gimalbon-class Convert into Mercenary Enclave Click to convert this fleet into a Mercenary Enclave. We will lose control of the fleet. s All must be true: Owner Does NOT have Gestalt Consciousness Ethic Does NOT have Fanatic Purifiers Civic >/ Fleet has an admiral Fleet Size is greater than or equal to 50 >/ System is under our control >/ No other enclave in system >/ System has an asteroid or a moon v Mercenary capacity available
I_I. Mercenary Enclave Foundation We are debating whether or not to help set up the Hissnak's Armada as an independent Mercenary Enclave. The proposal, first put forward by the fleet commanders, would result in us losing control of the fleet. We would also be responsible for providing them with a sizeable investment in Energy Credits and Alloys. In return, they would give us a number of shares in the company. These would come with periodic dividends and special privileges. They assure us that in times of need, they will always be ready to fight for us. And our money. It's a deal! No deal. n J Hissnak's Armada: A Mercenary Enclave is founded. ($, -T500.00 ^-100.00 &-750.00 Hotkey: ENTER
Ascension Perks Some say war is bad for business, but war is our business. Our mercenaries thrive in an embattled galaxy, and through them, so will we. Effects: Mercenary Enclave Capacity: +1 Diplomatic Weight From Fleet Power +25% Mercenary Enclaves under our patronage pay more frequent Dividends.
Incoming Transmission High Admiral Shirip Yru Privateers Welcome! Yru Privateers offers state of the art security services to our customers. We have civil contracts across multiple worlds, ranging from personal security details to training drills for enforcers. But for our high profile clients, we aim to provide the best of the best. Reefs, armies, military advisors... A range of peacekeeping options Is available. For a modest fee of course. How should we respond? We wish to rent a fleet. We are interested in setting up Mercenary Garrisons. We wish to hire ground troops. What logistical solutions can you offer? As your Patron, we want to review our options. Goodbye.
Incoming Transmission Yru Privateers Excellent! Recruiting a Yru Privateers fleet is always the right choice. Our forces are amongst the best-trained and most disciplined In the galaxy, and our tech Is cutting edge. Pirates, Insurgents, and any other rabble you might have recourse to deal with will soon learn to show respect. Additionally, each of our fleets comes with a battle-proven admiral at no extra charge. Adept in all facets of Interstellar warfare, they will surely lead your forces to victory. EUTER How should we respond? It's a deotl We d like t< Yru Citizen Republic: <£ 16391 for a $ mercenary fleet( -»19233) for 0-3600 days
Incoming Transmission /7 High Admiral Shlrlp Yru Yru Privateers We are always delighted to meet our patrons. Rest assured that the next dividend shipment should reach you shortly. Would you care to tell us what you think about our range of new services in high consequence protection? We think our civilian clients will love them! How should we respond? We want to help you field a bigger fleet. We are Inclined to share our technology with you. We'd like to discuss anofher matter.
Incoming Transmission High Admiral Shirip Yru Privateers You certainly understand that recalling a fleet is a sensitive matter. We have of course prepared the necessary loopholes In all our standard contracts, but we will need at least six months to bring the fleet back, and a... generous compensation to avoid upsetting our current customers. We believe that this course of action is not in the best interests of our organization, but you are our patron ■ we'll make it happen if you wish it How should we respond? It s a deal! We'd like to discuss another m Goodbye. Yru Citizen Republic: <£ -10000.00 (^-50.00 this will displease the Enclave. Hotkey:
Defense Privatization No Active Resolution
Security Contractors High Cor’ Neutral I Galactic Corporal Security Contractors Cost: 0100 Effects: Every Mercenary Enclave gains +10 Naval Capacity. Mercenary Dividends are more frequent. Modifiers Mercenary Enclave Capacity: +1 Naval Capacity: -10% Trade Value: +5% In the interest of galactic security, we should invest resources in independent security agencies. These highly-trained and non-political professionals will help organize defense for the members of the Galactic Community.
Security Contractors is an active Resolution High Consequence Protection Cost; 150 Effects: Every Mercenary Enclave gains +20 Naval Capacity. Mercenary Dividends are more frequent. Modifiers Mercenary Enclave Capacity: +1 Naval Capacity: -25% Trade Value: +10% As the scale of conflicts increases, private security outfits must be empowered to keep doing what they do best: keep the Galactic Community safe.
High Consequence Protection is an active Resolution Neutral Defenders Cost; (^200 Effects: Every Mercenary Enclave gains +30 Naval Capacity. Mercenary Dividends are more frequent. Being at war with no hired Mercenaries is banned. Modifiers Mercenary Enclave Capacity: +1 Naval Capacity: -40% Trade Value: +15% War might be inevitable, but collateral damage is not. By placing its trust in the hands of defense specialists, the Galactic Community is certain to dramatically reduce the number of reported war atrocities.
Neutral Defenders is an active Resolution Galactic Risk Management Cost; ®250 Effects: Every Mercenary Enclave gains +40 Naval Capacity. Mercenary Dividends are more frequent. +20% (£} Diplomatic Weight while a Mercenary Fleet is hired. Being at war with no hired Mercenaries is banned. Modifiers Mercenary Enclave Capacity: +2 Naval Capacity: -60% Trade Value: +20% Despite our best efforts, violent ideological conflicts keep agitating the galaxy. Empires keep proving themselves prone to petty squabbles. Regulating their personal militaries is sure to allow neutral defense contractors to keep the peace more efficiently.
Galactic Risk Management is an active Resolution Corporate Peacekeeping Cost: (^300 Effects: Every Mercenary Enclave gains +50 Naval Capacity. Mercenary Dividends are more frequent. +40% (if!) Diplomatic Weight while a Mercenary Fleet is hired. Having no hired Mercenaries is banned. yC We are in breach of this Resolution Modifiers Mercenary Enclave Capacity: +2 Naval Capacity: -80% Trade Value: +25% When we started this, one of our founders had a dream: to do for galactic security what megacorps have done for inequalities. Today, I am excited to say that this goal is within our reach.'
Specialization Tier 1 Inactive At Tier 1, you get the following: Bulwark Bonuses I Subject Modifier Defense Platform Damage: +50% Defense Platform Hull Points: +50% Defense Platform Build Cosh -25% Defense Platform Upkeep: -25% Defense Platforms Cap: +2 Starbase Damage: +50% Starbase Hull Points: +50% Bulwark Penalties I Subject Modifier Monthly Energy Credits: 20% Monthly Minerals: -20% Monthly Food: -20% This replaces effects from previous Tiers.
Specialization Tier 2 Inactive At Tier 2, you get the following: Bulwark Bonuses II Subject Modifier Defense Platform Damage: +75% Defense Platform Hull Points: +75% Defense Platform Build Cost: -50% Defense Platform Upkeep: -50% Defense Platforms Cap: +5 Starbase Damage: +50% Starbase Hull Points: +50% Bulwark Penalties II Subject Modifier Monthly Energy Credits: 35% Monthly Minerals: -35% Monthly Food: -35% This replaces etfects from previous Tiers.
Specialization Tier 3 Active At Tier 3, you get the following: Bulwark Bonuses III Subject Modifier Defense Platform Damage: +100% Defense Platform Hull Points: +100% Defense Platform Build Cost: -75% Defense Platform Upkeep: -75% Defense Platforms Cap: +8 Starbase Damage: +75% Starbase Hull Points: +75% Bulwark Penalties III Subject Modifier Monthly Energy Credits: 50% Monthly Minerals: -50% Monthly Food: -50% This replaces effects from previous Tiers.
Overlord Modifier Starbase Upgrade Cost: -20% Starbase Upgrade Speed: +20% Perk is kept even if you reach a higher tier.
E3 M D Bulwark Watch Unlocked The Overlord's Relay Network will p
Bulwark Shield Magnifier Unlocked Friendly Ships in Owned Systems: Shield Hit Points: +100% Perk is kept even if you reach a higher tier.
Bulwark Insight I Unlocked Gain Technology: FTl Inhibition Add to Researchable Technologies: 0 Starhold Planetary Shields Perk is kept even if you reach a higher tier.
Bulwark Insight III Unlocked Add to Researchable Technologies: Citadel Perk is kept even if you reach a higher tier.
Bulwark Traits Unlocked Admirals gain one random trait: Bulwark Watcher Evasion in Friendly Systems: +15% Tracking in Friendly Systems: +15% Bulwark Retaliator Ship Fire Rate in Friendly Systems: +30% Bulwark Sentinel Shield Hit Pts in Friendly Systems: +30% Perk is kept even if you reach a higher tier.
Bulwark Battlewright tribu Unlocked Add Ship Design: X Bulwark Battlewright All Friendly Ships in System: Daily Hull Regen: +2% Ship Hull Points: +50% Armor Hit Points: +50% Perk is kept even if you reach a higher tier.
Bulwark Disintegrator Reid Unlocked Hostile Ships in Owned Systems: Daily Hull Regen: -0.3% Unyielding Tradition Tree Completed: Additional Daily Hull Regen: 0.2% Perk is kept even if you reach a higher tier.
Overlord Production Deficit Planet Limit; 1/1 480 «>400 Upkeep: Overlord Trader Jobs: +2 *£) Overlord Traders transfers Subject (£ Energy Credits to the Overlord in exchange for jfr Amenities. Planet Summai Approx Jobs Production: .•$ +20 Approx Jobs Upkeep: (£ 14 Approx Jobs Production for Overlord: (£ 17 Large shopping malls filled with futuristic and exotic wares from distant planets. Click to view Building details
Production Deficit -'Q-'*1*' é27 ï£12 Ministry of Production Planet Limit: 1/1 #480 <*>400 Upkeep: <$,2 &>1 Monthly Loyalty Change: 0.5 V- Farmers produces -3 # Food for the Subject and 4 # Food for the Overlord. Artisans produces -3 Consumer Goods for the Subject and 4 '+t Consumer Goods for the Overlordwith an increase in ^ Minerals upkeep for the Subject. A ministry overseeing local produce. In addition to placing a small tax on this world, some products have a tendency to disappear into their convoluted, bureaucratic process. Click to view Building details
Overlord Production Deficit * rll □ * «32 V L't! Ministry of Energy Planet Limit: 1/1 # 480 «>400 Upkeep: (£2^1 Monthly Loyalty Change: 0.2 y? Technicians produces -3 (£ Energy Credits for the Subject and 4 (£ Energy Credits for the Overlord. Planet Summa A ministry overseeing taxation and the minting of energy credits, often coming into conflict with the domestic bureaucracy. Click to view Building details
Production Deficit M (£ -2 «>-10 Orbital Assembly Complex Planet Limit; 1/1 Ф 328 «>400 Upkeep: $2 «>10 Planetary Build Speed; +10% Every Overlord Construction Ship in orbit gives an additional 10% Planetary Build Speed and produces 3 & Alloys for the Overlord, to a maximum of 40% Planetary Build Speed and 9 & Alloys. A soaring building filled with long assembly lines, creating everything one could dream of. Click to view Building details
rroaucTion uenciT + Dread Outpost Planet Limit: 1/1 384 «>400 Upkeep: (£2 Overlord Necromancer Jobs: +2 <2^ Overlord Necromancers provides the subject with Undead Defense Armies while granting the Overlord # Research. Approx Jobs Production: +4 Approx Jobs Upkeep: # 12 Approx Jobs Production for Overlord: $?14 $&14 The Dread Outpost is an arcane structure that produces unholy reanimated armies while sending back insidious data to this planet s Overlord. Click to view Building details
rroaucTion uericu ^ (£-2 «>-10 Reemployment Center Planet Limit: 1/1 * 360 «>400 Upkeep: (£2 Overlord Reassigner Jobs: +1 ^ Overlord Reassigners provides the subject with £ Zombie Pops. Approx Jobs Upkeep: «>6 Never leave a resource unexploited, even if that resource is the Vassal's dead. With the Reemployment Center, the Overlord can ensure that the vassal's planets are always filled with employees even though the quality of work might vary. Click to view Building details
r IUUUI.IIUM UCIILM ~\J.J ''I*' + (£ -2 «>-10 Franchise Headquarters Planet Limit: 1/1 4$- 480 «>400 Upkeep: (£2 Monthly Loyalty Change: 0.5 Overlord Manager Jobs: +2 Xenophile Ethics Attraction: +100% ,u Overlord Managers turn Consumer Goods into <$> Unity and Trade Value for the Subject, and <$> Unity for the Overlord. ¿ Clerks produce-1 *0 Trade Value for the Subject and produce 0.25 <$> Unity for the Overlord. Approx Jobs Production: <$>11 \ +2 Approx Jobs Upkeep: 2*4 Approx Jobs Production for Overlord: <$> 1 These offices allow Corporate Management to realign the Subsidiary's interests with that of their Overlord through mandatory planet-wide training and team-building exercises. Click to view Building details
> Imperial Fiefdom Our first endeavor beyond our home planet was a painful one, subjugated by - and subjected to - the whims of a foreign galactic power. Now we are looking towards a future, far off as it might be, in which we no longer have to live in the shadow of another empire. Effects: - Start as the vassal of an Advanced Al Empire - Gain the option to choose a Specialist Empire vassal type at the start of the game Requirements: Does NOT have Inward Perfection Civic Does NOT have Fanatic Purifiers Civic Does NOT have Devouring Swarm Civic Does NOT have Driven Assimilator Civic Does NOT have Determined Exterminator Civic
Stellaris: Overlord - New Origin Highlight #1 - Imperial Fiefdom,People & Blogs,stellaris,paradox interactive,official,pds,grand strategy,sci-fi,scifi,strategy,origin,new content,nivarias,first look,sneak peak,origins,imperial fiefdom,stellaris expansion,stellaris dlc,content,Stellaris: Overlord introduces five origins that add new flavor to your next game. Today we have a first look at the Imperial Fiefdom origin. - You may be just a Specialist Empire now, but someday, the galaxy may need a new ruler… shouldn’t it be you? If you want to wishlist Overlord on Steam, just follow this link https://pdxint.at/3MNrPbk For these Origin videos we are working with our good friend Nivarias over at https://www.youtube.com/c/Nivarias
Stellaris Overlord - Video Dev Diary #249 - New Friends,People & Blogs,stellaris,paradox interactive,official,pds,grand strategy,sci-fi,scifi,strategy,developer,dev diary,new,features,stelarris,stelaris,Today QA Lead Jojo takes us through the details of Dev Diary #249 - New Friends. We will cover the three new enclaves in Overlord, deep dive into the "Bulwark" Specialty Vassal and check out some more new Holdings! Wishlist Overlord today: https://pdxint.at/3MNrPbk Read on the Forums: https://forum.paradoxplaza.com/forum/developer-diary/stellaris-dev-diary-249-new-friends.1518971/
Stellaris Dev Diary,Stellaris,Игры
так что с возможностью остаться на старой механике а обновление накатать?
Сейчас с текущим балансом можно спокойно уходить либо в ширь, либо ввысь. Либо забить и развиваться как есть, свои 10к науки ты получишь в любом случае и все техи изучишь к кризису
Переход на использование единства это очень элегантный ход.
Одним изменением убрали возможность абьюза лидеров, сместив его в глубокий лейт.
Подняли со дна указы, теперь их можно использовать под нужды в текущий момент, а не просто прожать минералы и энергию и забить.
Бафы за ресурсы не надо прожимать каждые десять лет.
Высвободили влияние, котрое сейчас тратится на мегаструктуры, расширение и дипломатию, что хорошо, раньше на дипломатию не хватало.
Вывод из твоего желания очевиден, ты не пользовался огромной кучей игровых инструментов играя только базовыми.
Но фишка стеллы в том, что в ней любой билд и любой способ игры жизнеспособен, надо только научиться пользоваться
работа с указами просто похерилась - не интересно стало. к тому же удобно отдать сразу на 10 лет ресурсы а потом не заморачиваться что вдруг всё внезапно кончится.
по мне так часть механик порезали чтобы разгрузить процессор. шли бы они путём добавления чегото а не порезать и воткнуть костыль было бы интереснее. но блять давайте 2 вида ресурсов оставим - охуенно оптимизируется всё а то ведь больше всех жалуются что игра тормозит и надо снизить объём вычислений. ну а пидорное комунити поддакивает и одобряет на любые даже ебанавтические изменения